nootropika-a-kofein-min

Synergický efekt nootropik a kofeinu znásobuje jejich pozitivní účinek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Všichni dobře známe tu úžasnou vůni čerstvě připravené kávy, ten dokonalý pocit záplavy energie a dobré nálady, který v nás jeden šálek dokáže vyvolat. Jak je to možné? Co se vlastně děje v našem těle a mozku? Je konzumace kofeinu bezpečná? Jakou roli v tom všem hrají nootropika?

Kofein je považován za nootropikum, protože jeho užívání napomáhá zkracovat reakční čas naší mysli, zlepšuje paměť a náladu a stimuluje vylučování dopaminu (hormonu štěstí a motivace).

Proč však někteří lidé po nadměrné konzumaci kofeinu pociťují nepříznivé účinky jako je nervozita, stres, roztržitost, bušení srdce či dušnost?

Účinky kofeinu totiž závisí na přítomnosti jiných látek, které ovlivňují jeho dopad na lidské tělo. Pro snazší pochopení odlišnosti jeho účinků je ideální nastínit rozdíl mezi dvěma značně populárními povzbuzujícími nápoji.

Rozdíl mezi espressem a zeleným čajem

Na to, aby člověk dorovnal množství kofeinu obsažené v šálku 1 espressa, by potřeboval vypít přibližně 2,5 šálky zeleného čaje. Konkrétně ve standardní 44 ml dávce středně silného espressa je obsažených přibližně 77 mg kofeinu. Na rozdíl od espressa 200 ml šálek zeleného čaje obsahuje přibližně 30 mg kofeinu, což znamená, že na dorovnání obsahu kofeinu by jednotlivec potřeboval vypít více než půl litru zeleného čaje (2,5 čajového sáčku).

Výhodou zeleného čaje je však jeho blahodárné působení na paměť, soustředění a relaxaci. Tyto prokognitivní účinky zeleného čaje má na svědomí nootropická složka L-theanin. Kombinace kofeinu a L-theaninu v čajových lístcích přináší tělu nával energie bez zbytečného rozptýlení a nervozity.

Je tedy možné učinit závěr, že zatímco espresso jednoznačně vyhrává obsahem kofeinu, zelený čaj má výhodu v poměru kofeinu a L-theaninu, které vytvářejí účinný synergický efekt. Avšak obsah těchto složek je skromnější, proto vyžaduje zvýšenou konzumaci. Podstatné je zmínit, že L-theanin není jediným nootropikem, které působí synergicky a dokáže vhodně kompenzovat níže uvedené nedostatky kofeinu.

Kofein – nejoblíbenější, ale ne dokonalý

I když stále jde o nejznámější a nejdostupnější stimulant na světě, s nespočtem pozitivních vlastností jako tvořivost, duševní svěžest, nával energie, pocit štěstí, kvalitnější výkon, kofein má i řadu nevýhod jako například:

  1. Narušení přirozeného spánkového rytmu člověka

Během dne se neurony v našem mozku neustále hemží a předávají si informace. Během této činnosti se vytváří vedlejší produkt adenosin, jehož hladinu náš nervový systém aktivně monitoruje pomocí receptorů. Čím ho máme více, tím větší únavu pociťujeme. Zde nastupuje kofein, jehož molekuly jsou podobné jako molekuly adenosinu, a tak je naše tělo přijme jako rovnocennou náhradu adenosinu. Výsledkem tohoto procesu je odložení pocitu únavy.

Při vyšších dávkách a při konzumaci v pozdější části dne může kvůli výše zmíněnému efektu dojít k narušení přirozeného cirkadiánního rytmu a kvality spánku. Podle britského odborníka na spánek, profesora neurovědy a psychologie M. Walkera, je dokonce konzumace kofeinu doporučená pouze v dopoledních hodinách. Jelikož je poločas rozpadu kofeinu v těle cca 7 hodin, při konzumaci nápoje např. v 10 hodin dopoledne se všechen kofein z těla vyloučí až o půlnoci.

  1. Úzkost, nervozita, roztržitost

Kofein zvyšuje frekvenci srdečního tepu, zvyšuje hladinu adrenalinu v těle, podněcuje zrychlení dýchání, v některých případech může způsobit mírný třes. Zjednodušeně řečeno, aktivuje odezvu organismu známou jako “fight-or-flight” (útok nebo útěk), která zvyšuje dostupnou energii v těle. Při vyšších dávkách však může vyústit do nervozity, úzkosti a zvýšeného stresu.

  1. Kofeinový útlum

Po tom, jak nám z těla kofein začne vyprchávat, začínáme se cítit ještě ospalejší než před jeho užitím. Na svědomí to má nahromaděný adenosin, který začíná nahrazovat molekuly kofeinu.

  1. Problémy s trávením

Velké dávky kofeinu mohou vést k žaludeční nevolnosti, průjmu, dokonce k žaludečním vředům. Na druhé straně, některé studie naznačují, že kofeinové nápoje mohou u některých lidí zhoršit gastroezofageální reflux, lidově nazývaný jako pálení žáhy.

Toto jsou jen některé z možných negativních dopadů kofeinu na náš organismus. Je však možné se některým z nich vyhnout? Jak si dopřát efektivnější přísun energie a bez nežádoucích vedlejších účinků?

Synergický efekt

Tento efekt lze vysvětlit jako vzájemné působení účinných látek, jehož následkem je znásobení účinku nebo vyvolání nového účinku. Zjednodušeně řečeno 1 + 1 + 1 se díky synergii rovná 9 namísto 3. Když už má náš mozek zpracovávat několik úloh současně, proč by nám naše výživové doplňky také nemohli přinést řadu výhod najednou?

Představme si tedy některé z nejvhodnějších kombinací kofeinu s jinými kognitivními doplňky výživy:

L-theanin

Jak již bylo zmíněno, tato látka zvláště vhodně doplňuje kofein na cestě za energií a koncentrací. Jde o účinnou organickou aminokyselinu, která pomáhá zmírňovat negativní účinky kofeinu a umocňovat ty kladné, konkrétně:

  1. Uklidňující efekt L-theaninu potlačuje nervozitu a stres způsobený kofeinem, potlačuje také svalový třes a hyperaktivitu
  2. V kombinaci s kofeinem značně dopomáhá rychlejšímu přepínání mezi úkoly, přičemž redukuje vnímání jiných rušivých vjemů
  3. Pomáhá “utřídit” si myšlenky a zvyšuje maximální úroveň koncentrace, přičemž prodlužuje její trvání
  4. V kombinaci s kofeinem výrazně zlepšuje náladu
  5. Dopomáhá svalové obratnosti
  6. Podporuje paměť

I díky těmto pozitivním účinkům je možné tvrdit, že kofein a L-theanin tvoří jednu z nejoblíbenějších nootropických kombinací, vhodnou nejen pro osoby ve vedoucích funkcích či vrcholové sportovce, ale pro každého jednotlivce na každodenní užívání.

Pokud jste osoba, která prahne po energii a současně rozvaze a jasném rozhodování, možná je čas zamyslet se nad kombinací těchto dvou účinných složek. Ideální poměr kofeinu a L-theaninu je přitom 1:2.

Lion’s Mane Mushroom a Chaga Mushroom

U nás jde o relativně neznámé druhy houby (korálovec ježatý a rezavec šikmý). Užívání těchto doplňků výživy s sebou přináší řadu benefitů jako například:

  1. Zlepšení nálady (Lion’s Mane)
  2. Zlepšení paměti (Lion’s Mane)
  3. Růst nových nervových buněk, ochrana zdraví mozku (Lion’s Mane)
  4. Přísun energie bez narušení spánkového rytmu (Chaga je užívána i jako náhrada kofeinu, nenarušuje adenosinové receptory)
  5. Prodloužení trvání pozitivních účinků hub a kofeinu (Lion’s Mane a Chaga)
  6. Vysoký obsah antioxidantů (Chaga)
  7. Udržování kofeinu “pod kontrolou” zatímco zajišťuje přísun čisté energie a soustředění (Lion’s Mane a Chaga)

Podle slov podnikatele a nadšence doplňků výživy Tima Ferrise “kombinace Lion’s Mane, Chagy a kofeinu vaši mysl rozzáří jako světýlka na vánočním stromečku”. Vzhledem k tomu, že uvedená kombinace může velmi podstatně zvýšit váš mentální výkon, doporučujeme začínat s mírnějším dávkováním.

Máslo a MCT olej

O kombinaci kávy s tukem se toho už napsalo dost, pro účely efektivity a multitaskingu je nutné zmínit zejména následující:

  1. Stabilní, vydatná energie. MCT jsou jedinečné tuky, které se rychle konvertují na ketony, dodatečný zdroj energie při spalování tuků. Více ketonů představuje více duševní energie.
  2. Lepší soustředění. Duševní práce a nepřerušovaná koncentrace vyžaduje značné množství energie. Když vaše tělo spaluje tuk a vytváří ketony, energetická hladina bude velmi vysoká a stabilní. Vysoká energie znamená stabilní a neochvějnou koncentraci.
  3. Předejití “kofeinovému útlumu”. Tuk dokáže zpomalit nástup kofeinových účinků, díky čemuž si tělo udrží konstantní hladinu energie, současně však předchází náhlému útlumu, protože dokáže kofein v těle udržet po delší dobu.

Kromě výše uvedených pozitivních vlivů na koncentraci a energii, tato kombinace současně značně podporuje spalování tuků a správnou funkci metabolismu.

Rhodiola Rosea

Jde o kvalitní organický bylinný adaptogen rozchodnice růžové nazývané “zlatý kořen”. Rhodiola představuje bezpečný a tělem dobře tolerován doplněk výživy, který:

  1. Podporuje produktivitu a kreativitu
  2. Jako přírodní adaptogen působí protistresově
  3. V kombinaci s kofeinem snižuje jeho negativní účinky
  4. Snižuje pocit únavy a zlepšuje pozornost
  5. Podporuje funkci gastrointestinálního traktu

Vzhledem ke skutečnosti, že rozchodnice potlačuje negativní účinky kofeinu související se stresem a nervozitou a současně pomáhá s trávením, je jedním z doplňků vhodných pro kombinaci s kofeinem.

Závěr

Kávu nebo zelený čaj lidé konzumují po staletí a pravděpodobně budou konzumovat i nadále. Pokud patříte mezi jednotlivce, kteří chtějí ze svého nápoje vyždímat maximum, doporučujeme zaměřit se na náš přípravek Pro Brain +, který je složen z kvalitního mixu látek vytvářejících synergický efekt s kofeinem (Lion’s Mane, L-theanin, Rhodiola Rosea) a který bude více než vhodným doplňkem k vašemu rannímu šálku produktivity.

V případě, že káva nepatří mezi vaše oblíbené nápoje, avšak sešlo by se Vám jemné kofeinové nakopnutí, vyzkoušejte Pro Brain E, který je obohacen o čistý kofein, extrakt z guarany a zvýšené množství L-theaninu pro lepší soustředění během dne.

Naše produkty

 Komplexní složení Pro Brain + vychází ze zkušeností východní medicíny a současných vědeckých poznatků. Synergická směs 13 mysl zbystrujúcich organických složek.

799 Kč

Pro ty, kteří si rádi dopřejí jemné kofeinové nakopnutí je zde upravená verze Pro Brain E, obohacená o extrakt z Guarany a zvýšené množství L-theaninu, pro vzájemné umocnění jejich benefitů.

929 Kč

Naše webové stránky používajú súbory cookies a tým zhromažďujú informácie o vašej návšteve s cieľom vylepšiť webové stránky analýzou. Kliknutím na tlačidlo „Prijať“ vyjadrite súhlas

Cookies nastavenia

Nižšie si môžete vybrať, aký druh cookies na tejto webovej stránke povoľujete. Váš výber potvrdíte kliknutím na tlačidlo „Uložiť nastavenia cookies“.

FunkčnéNaše webové stránky používajú funkčné cookies. Tieto cookies sú potrebné, aby naša webová stránka fungovala.

AnalytickéNaše webové stránky používajú analytické cookies, aby sme mohli analyzovať naše webové stránky a optimalizovať ich.

SociálneNaše webové stránky ukladajú súbory cookies sociálnych sieti. Tieto súbory cookies môžu sledovať vaše osobné údaje.

ReklamnéNaše webové stránky používajú reklamné cookies, aby vám zobrazovali reklamy tretích strán na základe vašich záujmov. Tieto cookies môžu sledovať vaše osobné údaje.

InéNaše webové stránky umiestňujú súbory cookies tretích strán z iných služieb, ktoré nie sú analytické, sociálne médiá ani reklama.